torsdag, februari 23, 2012

En ny prinsessa är född

Idag kom så dagen då Sverige fick en ny arvtagare till tronen. Vår Kronprinsessa och hennes Prins fick en liten flicka som därmed blir prinsessa och arvtagare till tronen efter den blivande drottning Victoria. Jag följde ryktena som accelererade under gårdagen med flera felaktiga rykten. När jag så steg upp i morse vid 6-tiden så märktes det tydligt på Twitter att något hade hänt. Jag gick snabbt in på Expressen för att läsa mer. Vid 07 höll sedan Prins Daniel sin fina presskonferens och inte många ögon var torra. Han var onekligen väldigt, väldigt lycklig. Jag tror knappast att Kronprinsessan är mindre lycklig. Har en stark känsla av att även Drottningen är oerhört glad. Ja och alla andra nära inblandade förstås. På jobbet bjöds det idag på prinsesstårta och själva har vi champagne på kylning. Överdrivet? Jag tycker att allt som gör mig och stora delar av svenska folket glada är värt att fira. Media har självklart varit på alerten sedan en tid. Ingen vill ju vara två på pucken en sån här gång. När jag handlade på lunchen idag hittade jag följande tidningar i tidningsstället.



Det ser onekligen ut som om Expressen storsegrat. Har sedan via chefredaktören på Expressens blogg fått klart för mig att visst, det kan se så ut men båda kvällstidningarna hade extraupplagor ute och det är bara så att det kan skilja vilka som hunnit få de olika extraupplagorna. Sådana budas nämligen i annan ordning och inte samtidigt konkurrenten som i vanliga fall. Någon annan kan därför ha fångat upp motsatt ”vinst” i sitt tidningsställ.
Summa summarum så har det varit en riktigt trevlig dag och den nyhet som jag själv har drivit igenom och som har presenterats idag har verkligen kommit i skym undan. I normala fall hade en viss del av mediasverige hakat på nyheten. Just nu verkar det som om endast TT:s artikel återges hos de stora mediehusen på nätet. Vinkeln är inte heller den som man kanske hade hoppats på men sånt är ju livet.