söndag, februari 19, 2012

Min jullängtan

Det är något konstig med mig och julkänslor. Igår höll jag och Oscar på att sätta näsa och ögon på en snögubbe så började jag nynna på ”Frosty, the Snowman”. Omedelbart infinner sig en härlig känsla av julefrid, juleglädje och en lite barnslig känsla. Jag har under hela mitt liv haft underbara jular men frågan är om det jag får i sinnet när den där julkänslan smyger sig på har så mycket med mina egna jular att göra. Nej det är snarare så att min julkänsla till stora delar är präglad av TV-serier och filmer och en lite fantasifull bild av den perfekta julen. På sätt och vis spelar det ingen roll att det till viss del är en konstlad känsla. Jag blir glad av den och jag sörjer inte så mycket att den är ouppnåelig. Julen är bara några veckor bakom oss men jag kan redan få den riktiga jullängtan. Förresten, idag åkte dom sista julprylarna upp på vinden. Dom har varit nedpackade ett tag men väntat på min sväng till vinden.