måndag, augusti 16, 2010

Dags för valspurt

Igår blev jag uppringd av Synnovate TEMO. De ville ställa frågor om politiken och främst på lokal nivå. Dom frågade om vad jag röstade på i förra valet och vad jag tänkte rösta på i kommande val. Dom frågade också om förbifart Stockholm och hur jag uppfattade enskilda lokala politiker. Det var kul att äntligen få delta i en sån undersökning. Det känns ju faktiskt som om man kan påverka genom sina svar. Dessutom är man ju faktiskt en av ett tusental som brukar få frågorna så man representerar väl i princip en tiondels procent.

Valet är förresten inne i en intressant fas. Det är lite lite lamt än så länge men det tar sig säkert. Just nu är det hausse kring alla folkpartiska retorikexperter som jobbat för olika medier utan att ha meddelat sin ”bakgrund” för uppdragsgivarna. Det är bara att hoppas att Elaine Bergqvist som jag tidigare varit med och anlitat inte har några skelett i garderoben.

Det luktar annars lite Alliansseger gör det inte? Så kändes det inte för ett år sedan. Då var vänsterblocket på bra framfart. Men det verkar inte som om Mona och gänget kan rå på Reinfeldt och Borgs trovärdighet om att de kan styra landet. SD:s siffror blir förståss intressanta och vi får se vilken roll de kommer att spela. Fast allt det där har jag och svärfar löst över några kalla ute på hans härliga skärgårdsterrass denna sommar.