fredag, juli 02, 2010

Bye bye lumpen!

Sverige gick igår igenom en stor förändring. En förändring som kommit de senaste 20 åren men som nu nått slutet. Värnpliken är avskaffad! Ingen kommer längre att göra lumpen som förr. Det här är nog både på gott och ont. Men visst är det något i vårt kulturarv som nu kommer att tillhöra det förgångna. 91:an Karlsson, 47:an Löken, Filmen Repmånad, ja ser man längre tillbaka finns det gott om lumparskildringar. Men nu kommer kvinnor slippa höra om lumparminnen för de kommande generationerna. Visst kommer vi fortfarande att utbilda soldater i Sverige men det blir förståss inte samma sak som den hatkärlek vi hade till vår lumpartid.

Så sent som vid den tid när jag själv var 19 år så gjorde de flesta lumpen och dom som slapp undan hånades lite med en avundsjuk underton. Jag gjorde min värnplikt som plutonchef och kvartermästare vid ett brigadstabskompani. Ett relativt roligt uppdrag som handlade väldigt mycket mer om logistik, försörjning och underhåll än om anfallsstrategier. Från min grundutbildning har jag många minnen som jag idag inte delar med någon eftersom jag i princip inte har kontakt med någon av mina lumparkompisar. Några finns på Facebook men vi pratar inte så mycket om t.ex. övningsveckan i tält med temperaturer ner mot -35 grader eller min egna jakt på ryska ubåtar mitt i natten utanför Hålöklubben. Den stora fördelen är väl att män kommer att slippa mönstringen (oj vilken ångest jag hade för den) och att gå en längre tid nästan helt utan ekonomisk ersättning.



En epok gick alltså i graven igår och det känns lite sorgset. Samtidigt ska det bli spännande att se hur Försvarsmakten ska lyckas ställa om, rekrytera rätt folk, få igenom undantag från arbetsrättsliga regelverk och skapa förutsättningar för de nya anställda. Lycka till ÖB Göransson och GD Bengtsson!