torsdag, januari 14, 2010

En uppiggande liten händelse

Igår på lunchen var jag i matvaruaffären och handlade lite mat inför kvällen. Som vanligt i lunchtid så var det relativt långa köer till alla kassorna. Eftersom det var onsdag hade jag lagt ner Aftonbladet och dess TV-bilaga i varuvagnen. Vi gillar AB:s TV-bilaga bäst och det är ju supersvårt att byta. Därför köper vi Aftonbladet varje onsdag eller torsdag beroende på när man kommer ihåg att handla kvällstidningen. När jag står i den lång kön så passar jag på att läsa lite i AB. Det tar någon minut innan jag får en diskret knackning på axeln och en dam från kön bredvid frågar på lite tyskbruten svenska om jag vill ha hennes Aftonblad istället så slipper jag köpa min egen. Jag tackar för erbjudandet men berättar att jag egentligen är ute efter TV-tidningen. Hon förstår och tar steget tillbaka in i sin kö. Så oerhört oväntat och trevligt gjort av henne. Det är först efteråt som jag kommer på att hon ju faktiskt kunde ha tagit tidningen inne i just den här affären och att jag i så fall skulle ha stulit en tidning men så var det förståss inte. Visst kan sådana där små händelser få en att lyfta lite?