måndag, oktober 19, 2009

Sugen på kakdeg

Häromdagen var jag som vanligt och handlade på Hemköp City. Framför mig i kön står det en relativt ung kvinna som har något i handen som jag genast kände igen. Hon hade en bit kakdeg lik min pappas bondkakor. Kakdegen var rullad till en avlång bit på ca 3 decimeter. Men vart hittar man sådana inne på Hemköp? Jag var väldigt förvirrad men såg förstås stor potential till ett gott bak därhemma. Jag han planera för vart jag skulle göra av mina redan betalade varor när jag väl passerat kassan. Men vad kostar kakdegen? Min blick föll förväntansfullt på prisdisplayen och vips så kom priset upp. 5.84… va? Billigt men varför står det Rättika ovanför? Va? Är det där rättika? Vem använder det och till vad??? Jag blev mycket besviken men insåg samtidigt att jag borde ha förstått att min förväntan var en utopi. Så någon… va fasen har man rättika till? Hur odlas den? Vem odlar den? Vart i världen odlar man den? Hur kan den se ut som pappas kakdeg?