fredag, oktober 09, 2009

Jobbigt i trafiken

Häromdagen besiktade jag bilen. Det gick galant. Besiktningsmannen pratade på om olika saker och hamnade helt ovetandes in på ett av mina specialområden och vips blev han eld och lågor och ville höra mer. Allt gick bra med bilen men på vägen därifrån blev jag upprörd. Jag skulle svänga höger i en korsning och hade grönt ljus. Trafiken till höger efter korsningen verkade rulla på men så blev det tydligen rött vid nästföljande trafikljus och jag hamnade med bakändan av bilen på ett övergångsställe som kom att bli rätt välbefolkat. Jag känner inte riktigt att jag hade möjlighet att göra den bedömningen att trafiken skulle stanna upp på detta sätt och kände mig därför inte så skyldig. Döm av min förvåning när det smäller till i bilen! Det var en man som tydligen inte tyckte om att jag hamnat på det övergångsställe där han fått för sig att gå. Väl hemma kunde jag konstatera att det inte blivit några märken utan att han bara slagit handflatan på taket. Men oj vad arg jag var. Platsen detta utspelade sig på var när jag skulle svänga av från Strömbron mot Nybroplan (snett framför Grand Hotel) på min väg från Skeppsbron mot Strandvägen. Så hade jag aldrig gjort även om jag kanske är tuff mot vissa bilister som vill korsa vanliga övergångsställen på t.ex. Drottninggatan i Stockholm.