måndag, september 28, 2009

För 15 år sedan

Det har gått 15 år sedan M/S Estonia sjönk på sin färd från Tallin till Stockholm. En av modern svensk historias mest traumatiska händelser. Nästan alla kände någon som känner någon som var med. Precis som vid tsunamin i sydostasien 2004. Jag vaknade upp till denna fasansfulla nyhet och kunde inte förstå hur det kunde ha hänt. Jag visste ju att Estonia var den f.d. färjan Viking Sally som jag åkt med flera gånger och som jag gillat rätt bra flera år tidigare. Skulle färjan inte finnas mer? Så gammal var den ju inte! Just då gick det inte att riktigt se omfattningen av händelsen. Den klarnade först fram på dagen. Jag pluggade då och hade föreläsningar hela dagen. Men det var en dyster dag. Alla visst ju att en katastrof inträffat.

Min svärfar, som jag då inte kände, var en frekvent resenär med Estonia då han hade handelsförbindelser med ett företag i Estland. Han var dock inte ombord just den här kvällen. När man kikar ut genom fönstret kan man inte riktigt tänka sig att så kraftiga höststormar, en natt för 15 år sedan sänkte en jättefärja av Estonias storlek. Men faktum är att färjan förliste och 852 personer strök med. En mycket mörk händelse i svensk historia.