torsdag, oktober 01, 2009

Musik i butik

Jag har verkligen svårt att förstå tanken med att vilken musik som helst spelas i butikerna. Det finns ju forskning på att vissa typer av musik och ljud (och för den delen andra sinnesintryck) stimulerar köplusten. Men jag tror inte att forskningen riktigt står bakom att vilken musik som helst kan spelas och dessutom på väldigt hög volym. Jag handlade i en butik (kan inte avslöja vilken eftersom det avslöjar vad jag köpte och det går liksom inte för sig än så länge) och visst, personalen i 20-årsåldern gillar säkert den suggestiva dansmusiken på hög volym men jag fick lust att vända. I varm ytterrock och med lunchstress i kroppen så är jag inte sugen på att spontanshoppa till superjobbig musik. Nu visste jag vad jag skulle ha så det fick gå men… suck! Å detta är förstås inte unikt. Jag kan förstå om det är skivbutiker eller enormt hippa klädbutiker som väljer denna jobbiga linje men i övrigt bör nog butikerna vara försiktiga med vad det utsätter kunderna för. Men personalen bryr sig säkert ringa.