måndag, augusti 31, 2009

Typiskt!

Datorn närmar sig treårsstrecket. Den är alltså omodern och jag kan väl inte påstå att denna dator klarat av att vara min dator i tre år den heller. Det blir alltid stora problem med mina datorer innan de blivit tre år. Denna gång är det en förmånsdator från jobbet d.v.s. ett sånt där gammalt avtal om att skaffa en dator med support och allt med avdrag på lönen. Precis när avtalet börjat gälla så tillträdde ju den nya regeringen och helt plötsligt var det inte så förmånligt längre eftersom avdragsrätten förändrades. Avtalet gäller i tre år och sen får man köpa loss den eller lämna tillbaka den. Jag måste skicka den på service! Sist byttes moderkortet vilket var mycket vanligt på dessa modeller. Denna gång får jag också hårdvarupip när jag startar. Dessutom har sidokanten på laptopskärmen släppt trots att jag varit väldigt varsam med den. Man slänger inte runt med en 17”:s laptop som väger fem kilo.

Min förhoppning är nu att få den fixad och sen att få köpa loss den billigt men jag har ingen aning om vilka summor vi snackar om. Det brukar vara så att marknadsvärdet på dessa sätts betydligt högre än va priset på t.ex. blocket skulle vara. Det får nog bli så att jag skaffar en ny PC. Frun har sin lilla och jag sitter nu vid en gammal burk som det inte går att få ner senaste Internet Explorer på. Känns inte som om ett PC-inköp ligger så rätt i tiden ekonomiskt dock efter vitvaruinköp, dubbla hyror m.m.