fredag, augusti 14, 2009

Lärare som googlar?

Om jag hade varit lärare på 80-talet så hade jag googlat järnet idag. Jag hade försökt ta reda på vad det blev av mina elever. Fram med skolkatalogen och telefonkatalogen och sen googla på för att försöka ta reda på vem som hamnat var i livet. Långt ifrån alla går ju att få fram något om för att dom knappt existerar vid namn på nätet eller för den delen heter Per Johansson eller något annat vanligt. Kom att tänka på allt detta idag när jag snackade med en gammal klasskompis om vår lågstadielärare. Hon är född 1950 och fyller alltså snart 60 år och borde inte var helt obekant med datorer och googlande. Hon skulle bl.a. finna att minst fyra av hennes elever från vår klass finns på Facebook. Själv finns hon knappt på nätet men man kan i alla fall konstatera att hon fortfarande är lärare i samma stad.