onsdag, november 14, 2007

Strejkkonsekvenser?

Idag är det tydligen kaos i Paris. Kollektivtrafiken står still eftersom offentliganställda strejkar för att få behålla sin pensionsavgångsålder 50/55 år. Jag skulle nog också vilja protestera lite om jag blev av med en sån pensioneringsålder men i ett svenskt perspektiv är det lite svårt att förstå både fransmännen och just denna pensioneringsmöjlighet. Men det var inte det jag tänkte på. Jag försöker istället sätta mig in i hur mitt liv skulle förändras om all kollektivtrafik stod till i några dagar. Jag har ingen cykel, inga inlines eller någon EU-moppe. Kvar har jag bilen men den är jag ju inte ensam om att behöva ta en sån dag och det innebär väl att man får ta sig in till stan vid halv sexsnåret på morgonen och då lär jag ju inte få med mig frun. Sen ska jag ha parkeringsplats och lägga ut en massa pengar på den. Nej det blir nog till att jobba hemma men eftersom det av säkerhetsskäl inte är så vanligt med distanslösningar på mitt jobb så får jag väl ha en läsdag hemma och traggla mig igenom material som jag aldrig annars hinner läsa. Så får det bli! Den dagen… men jag tror samtidigt inte att det kan inträffa i Sverige. För min del skulle det innebära att pendeltåg, tunnelbana och bussar skulle stå samtidigt men… det kan väl inte hända va?