fredag, maj 13, 2011

Man lär så länge man lever

Sedan jag fick min iPhone så har jag börjat ladda ner en hel del podcasts. Självklart blir det en del Filip och Fredrik, The Sculman Show m.m. Men det som har varit lite extra intressant är att ge sig in i Sveriges Radios dokumentärarkiv. Detta har inneburit att jag de senaste månaderna bl.a. lyssnat på nästan timslånga dokumentärer om:

Palmemordet
Kårhusockupationen
Ronnie Pettersson
Raoul Wallenberg
IT-bubblan
Hitlers maktövertagande
Estoniakatastrofen
Nordafrikakriget

Just nu lyssnar jag på en dokumentär om flodvågskatastrofen och sen funderar jag bl.a. på Stig Wennerström, Mordet på Anna Lindh, Ubåtshotet, Stig Bergling, Tysktågen etc, Sunday bloody sunday, Tony Degoan och fotbollsvåldet, Svenskarna i Bosnienkriget, Ett år med finanskris, Ny demokrati och några till. På ett par dagar har jag vid resor till och från jobbet samt under några promenader lyssnat mig igenom en dokumentär. Det som upplyst mig mest är nog kårhusockupationen som jag inte alls hade så stor koll på. Se detta som ett tips. SR:s arkiv är härliga!