torsdag, maj 05, 2011

Favoritleksak i mobilen

I min iPhone så har jag en app som jag älskar. Det är en app som visar flygrörselserna över främst Europa. Alla trafikflygplan dyker upp som små symboler och om man klickar på dessa så får man upp fakta om just den flygningen och just det flygplanet och allt som oftast även med en bild. Det här är en funktion som passar mina intressen perfekt! Sedan tre dagar har jag också uppfunnit en egen liten sport. Jag försöker vid ungefär samma tidpunkt att hitta en Airbus A380, ni vet den där nya dubbeldäckaren, någonstans runtom i världen. Det finns idag 46 stycken levererade och lika många är i trafik. Bland alla hundratals plan som dyker upp i iPhonens display är det alltså inte helt enkelt att hitta dessa plan. Man ser snabbt ett mönster men man hittar ju lika ofta andra långdistansplan. Jag har varje dag hittat en A380. Först ut var Qantas från Australien och sedan Emirates. Igår dök en A380 från Singapore Airlines upp. Kvar finns att hitta plan från Lufthansa, Air France, China South Airlines, Kingsfisher Airlines, Korean Air, Malaysia Airlines och Thai Airways. Jag tror det kommer att bli svårare och svårare att tävla mot mig själv.