onsdag, maj 11, 2011

Hur tänkte Posten nu?

Jag har i princip slutat shoppa på nätet. Förr köpte vi rätt mycket DVD-filmer och liknande på nätet men sedan Posten slutade bry sig om sina kunder så är det ingen idé. Vi får lägga alltför mycket tid och kraft för att hämta ut våra paket nu för tiden. Vi måste gå en kilometer i helt fel riktning och sedan samma väg tillbaka för att hämta ett paket. När lyckas man som småbarnsförälder planera in det i sin agenda? Någon har inte tänkt riktigt rätt här.

Sen pratar Posten om att finnas där folk rör sig!!! Jaha… vid förra utlämningsstället finns över tusentals hushåll med affärer, restauranger, utlämningsställe för Schenker, tunnelbana, busshållplatser samt ungefär 6 000 turister som passerar varje dag. Här rör sig folk! Där nya utlämningsstället ligger rör sig ingen spontant. Visst ligger nya utlämningsstället i en ny fin ICA-affär men annars finns där bara kontor och i övrigt ett dött hamnområde som är otillgängligt på grund av trafikerade vägar och järnväg. Vilka handlar då på ICA? Säkert en del i närområdet, dit vi, trots en kilometers avstånd inanför tullarna i Stockholm (!!!) nog räknas, folk som passerar på väg till sina hem i en annan närliggande kommun och som aldrig kan få någon post dit, byggnadsarbetare som bygger i närområdet, utländska turister som anländer till Stockholm och vill köpa svenskt kaffe och choklad men… ja sammanfattningsvis troligen bara en tredjedel av dom som handlar där har möjlighet att få sina paket dit.

Jag skulle uppskatta att det är ungefär 8 000 personer som fått försämrad service när två mindre utlämningsställen blev ett stort (i delområdet bor 17 000 enligt USKAB och denna del är något mindre än den del som inte berörs). Ingen har fått bättre service! Dessutom var öppettiderna bättre med förra upplägget. Så Posten… Vad blev bättre? Er lönsamhet? Säkert lite! Men till vilket pris? Det är ju samma affärskedja som har nuvarande utlämninsställe som de tidigare. Min teori är att Postens kunder i dessa områden kommer att använda sig allt mindre av Postens tjänster eftersom de inte anser det vara värt att ta sig så långt åt fel håll för att handla sin DVD 10 kronor billigare än på stan. Har Zizi Krantz, som får klä skott för Postens ombudsförändringar i Stockholm, och hennes gäng tagit med det i sina lönsamhetskalkyler? Tilläggas bör att vi kunder, när vi har gått 300 meter eller mindre på väg mot utlämningsstället, från och med mitten av maj kommer att passera ett stort postsorteringskontor och en postboxexpedition. Är det för att retas med dom kunder ni skickar ner mot hamnbassängen?

Tänk om tänk rätt!

Notis! Jag är inte helt novis när det gäller detta område. Jag har suttit i en regional ledningsgrupp och varit med och genomfört nedläggning av postkontor p.g.a. bristande befolkningsunderlag. Detta bör dock knappast gälla här och i princip alla argument som då användes vad gällde förändringar av kundkontakten, såväl internt som officiellt, faller i detta fall vilket gör mig så fruktansvärt upprörd på min gamla arbetsgivare.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tänk positivt! Tänk på den motion du får gratis när du pallrar dig några futtiga meter åt ena eller andra hållet...
:-)
/en Postis

2:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home