onsdag, april 28, 2010

Lady Bee

Lufthansa har haft en namngivningstävling för nya stora Airbus A380. Jag vet inte om det gjorts i samarbete med Airbus men jag antar att det är viktigt för denna typ av profilplan att få ett smeknamn. Det finns väl ett till som är etablerat och ett namn som försöker bli etablerat. Det mest kända är förstås Boeing 747, ni vet den med puckeln på nosen, som fick smeknamnet ”Jumbo Jet”. Den mindre kända är också ett Boeingplan men som än så länge bara testflygs nämligen Boeing 787 som man valt att kalla ”Dreamliner”.

Nu har så Lufthansas tävling avgjorts och tanken är att åtminstone deras A380 kommer att kallas ”Lady Bee”. Tyvärr inte mitt förslag för då hade jag varit rik på fria flygmil med Lufthansa. Dock ett förslag som jag tror kan bli bra även om det inte känns klockrent. Jag tror att många av de tusentals förslag som kom in låg lite för nära Boeings olika smeknamn och att detta förslag avviker lite och är lite nytt. Säkert också lite värde i att det är ett feminint namn. Så lycka till Lufthansa och Airbus. Hoppas namnet blir så etablerat som ni önskar.