tisdag, april 20, 2010

Risken med att resa

Jag har från tid till annan arbetat med risk management i mina projekt. Efter att ha pluggat en hel del inom området tycker jag alltid det är kul att lägga på den dimensionen på olika aktiviteter. Det är kul att genomföra såväl identifieringen som beräkningen av de identifierade riskerna. Vid beräkning tar man med såväl sannolikheten för att en risk uppkommer samt vilken kostnad den då kan orsaka.

När jag ska ut och resa brukar jag göra en riskanalys utan att egentligen tänka på det. Jag funderar över transfertider, risken att Arlanda Express inte fungerar, risken att bagaget inte kommer fram, risken att mitt kreditkort inte fungerar m.m. Men initialt gör man förstås en riskbedömning av platsen man ska till och själva färdsättet dit. Det är i det ljuset man kan fundera över hur stor risk det var för att det som nu inträffat i norra Europa gällande flygstop skulle inträffa. Inte så stor risk va? Eller var risken mer eller mindre okänd? Att man riskerar att mördas om man semestrar i Egypten eller att man inte bör vistats för mycket på Bangkoks gator just nu eller att det finns risk för terrordåd i Turkiet eller att det finns risk att träffa på farliga ormar i Australiens öken eller att det kan var farligt att åka tunnelbana i Moskva eller att man lätt blir magsjuk i Thailand, Kongo Indien, Egypten, Tunisien, Turkiet… ja allt detta är ju självklara och kända risker som man själv kan förhålla sig till och värdera om risken är liten eller stor. Man kan också fundera över om en timmes transfertid på flygplatsen i Moskva är tillräckligt eller risken för internering med beväpnade vakter i väntan på nästa flyg är för stor eller att man missar flyget från Amsterdam vidare till Aruba om man har mindre än två timmar i marginal. Men att fundera på om det är någon större risk i att åka till Italien på en fotbollsresa över ett dygn och sedan bli strandsatt för att ett vulkanutbrott 250 mil bort innebär att man inte kan ta sig hem från Italien på flera dagar ja det är svårt, för att inte säga omöjligt om man inte är jättekunnig på flygmotorer, flygstrategier eller vulkanisk aktivitet. Antar att det i detta fall är ett solklart fall av Force Majeure.