onsdag, januari 27, 2010

Jag och retorik

Retorik är intressant. Retorik är mer spännande än jag räknat med. Retorik och tal är helt klart eftersatt i Sverige. Vi lär oss inte att hålla tal och skriva tal i skolan. Vi ligger där långt efter många andra länder och USA är väl det mest framträdandet exemplet. Retorik är enligt Aristoteles ”konsten att finna det som i varje situation är ämnat att övertyga”. Under antiken upptäckte Grekerna retoriken och beskrev den så enkelt som ”konsten att tala”. Härom veckan var jag på ett seminarium i retorik. Imorgon ska detta seminarium fördjupas och jag ska försöka lära mig själv och få möjlighet att utveckla min förmåga på området. Jag höll ett tal på min kompis 40-års fest i lördags. Jag hade då nyligen varit på seminariet men använde inte vad jag lärt mig om retorik när jag höll talet. Det vill jag kunna göra nästa gång. När det nu blir…