torsdag, februari 26, 2009

Bajen VS SAIK

På söndag börjar bandyns slutspel. Inte helt oväntat så fick Sandviken Bajen på sin lott. Inget annat av topplagen ville möta Bajen och framförallt inte på Zinken. Jag tycker förståss det är lite jobbigt med just denna kvartsfinal, liksom när lagen möts i tidigare slutspel och på Studenternas. Jag försöker intala mig att Hammarby är fotboll och Sandviken bandy men riktigt så enkelt är det. Men visst jublar jag när stålmännen gör mål men jag skulle aldrig håna en spelare i Bajen. Det ar kul på den tiden man kunde få bjuda Brinken (Stefan Åsbrink) på en bira på Zinkens krog. Åsbrink var på den tiden en av landets bästa spelare men hade precis passerat toppen av sin förmåga när han 1995 vid 32 års ålder lånades ut till Hammarby bandy som då kom tillbaka till hösta serien efter 17 års frånvaro. Brinken lånades ut till Hammarby och tanken var, sades det, att svensk bandy behövde ett stockholmslag i högsta serien och Brinken, som kanske inte skulle platsa i SAIK den säsongen var lämplig som anfallare i Bajen. Brinken togs emot bra av Bajen och deras supportrar och Brinken tyckte det var kul att glida ner på nån krog på Söder och få sig någon bira av glada supportrar. Brinken gjorde bara en säsong i Bajen innan han la grillorna på hyllan och sadlade om till ett civilt liv som företagare. Heja SAIK!