tisdag, mars 21, 2006

Fönstertittaren Jocke

När jag väl sätter tandborsten i munnen är jag en sån där äcklig typ som går runt i lägenheten. Det har blivit lite av en rutin att släcka ned och plocka lite medans jag borstar tänderna. Relativt ofta blir jag stående i köksfönstret och ser ut över livet där ute. Ungefär 100 meter rakt ut ligger ett höghus som just nu figurerar i en mycket frekvent visad reklamfilm. Ofta är samma fönster tända när vi nattar hemma hos oss. Men jag har fastnat för ett fönster. Det ser ut att vara en äldre kvinna som bor där. Jag vet inte om hon bor ensam för det verkar som om det ibland finns fler i lägenheten även om det är sent på kvällen. Men det som fått mina ögon att fastna där är att hon öppnar kylskåpet MYCKET ofta. Hon gör det varje kväll och står man och tittar i fem minuter så öppnar hon kylskåpet minst tre gånger. Undrar om hon är senil eller sjuk på annat sätt. Eller finns det en normal förklaring? Våra kvällsrutiner är inte tidsbundna så det kan inte ha fallit sig så att hon har samma kvällsrutin som oss. I lördags natt var hon t.ex. igång och då var klockan närmare två. Märkligt är det i alla fall och nu har det nästan blivit en sport att kontrollera om hennes kylskåpsdörr åker upp. Hittills har det hänt varje gång vi tittat!