onsdag, mars 15, 2006

Reklamavbrott

Svea hovrätt skall nu pröva tingsrättens dom gällande reklamavbrott i filmer på TV. Målsägande är Clas Eriksson och Vilgot Sjöman. Motparten är TV4. TV4 anses genom reklamavbrotten ha kränkt upphovsmännens anseende och egenart. Personligen tycker jag det är småaktigt men lagen är ju lagen så där får rättsprocessen ha sin gilla gång. Men något är ändå fel hos TV4. Jag tycker dom avbryter serier och filmer på helt fel ställen. De flesta serier har ju naturliga scenbyten där avbrott för reklam kan ske. Det känns dock som om TV4 allt oftare bryter mitt i en scen eller i ett scenbyte där det inte är naturligt att bryta för reklam. Jag förstår att TV4 måste anpassa visningen av reklam efter de något annorlunda regler de jobbar efter men det borde inte behöva bli så här illa. Jag får nog ta och kontakta "tittarombudsmannen" på TV4. För reklamavbrotten på TV3 och Kanal 5 känns betydlig bättre tajmade.