fredag, mars 10, 2006

Musik som aldrig dör!

Vilken av den musik jag lyssnar på, skapades före min tid på jorden? Ja klassisk musik naturligtvis. Men om man riktar in sig på populärmusiken då? Tja, Beatles... kanske lite Beach Boys då och då men det är nog bara Beatles och Simon & Garfunkel som jag lyssnar på förutom naturligtvis den svenska viskonsten skapad av Bellman, Taube, Vreeswijk, Adolphson m.fl.

Hur är det med dagens ungdom? Något som förvånat mig i över 10 års tid är fenomenet att låtarna jag växte upp med fortfarande spelas så pass mycket och att unga människor kan texten på Carolas, Freestyles och Gyllene tiders tidiga låtar minst lika bra som en själv. Min flickvän hörde häromdagen två unga tjejer som säkert födda i slutet av åttiotalet diskutera Carolas karriär och konstaterade att låtarna från den första plattan är bäst. För mig är dessa låtar möjligen nostalgi men nog har Carola gjort bättre låtar. Visst ligger förklaringen delvis i att artisterna slåss för att hålla sig kvar och titt som tätt ger ut "best of-plattor" men jag tycker ändå det är märkligt att gå förbi en karaokemaskin och höra trettonåringar sjunga högt om flickorna på TV 2. För inte ligger väl förklaringen i att det gjordes bättre musik i början av åttiotalet än idag?

Två grupper som dock till stor del fallit i glömska men som laddas i min CD-spelare ibland är Noice och Lustans Lakejer.