fredag, oktober 05, 2012

Cypern

Förra sommaren så bokade vi tillsammans med våra vänner i Finland en resa till solen denna höst. Efter en hel del fix och trix föll valet på Blue Villigae Callisto på Cypern. Det var många parametrar som skulle stämma. Tillgång till familjerum, strand, barnpool, avresedagar nära varandra m.m. Så i måndags förra veckan var det dags. Planet gick väldigt tidigt så vi beslutade oss för att boka in oss på Radisson Blu Arlandia i ett paket som innehöll parkering för en vecka. Vi anlände ganska sent och gick efter en kort vända till baren och la oss. På morgonen hängde vi på låset till frukosten kl 04.30 och tog sedan första transferbussen till Terminal fem. Incheckningen gick riktigt fort och vi satt ganska snart vid gaten långt ut på F-piren där en av Tuifly Nordics två Boeing 767 (version 300) stod parkerad för sin färd mot Larnaca. Planet var fullt och är ju extremt maxat vad gäller seatingen under sommarhalvåret. Vi hade förbokat tre platser i bredd i fyrkonfigurationen i mittsektionen långt fram i planet. Flygresan gick skapligt. Bolaget hade gjort ett fel så Oscar fick mat fast han inte skulle ha men eftersom man liksom inte kunde rycka bort pannkakorna från honom fick det bli så att något annat barn blev utan. Flighten gick ganska snabbt med en rejäl medvind och så när som på lite strul med att hitta rätt buss så var vi vid 12.30-tiden framme vid hotellet där Skalman tog emot. Till sonens stora förtjusning. Vi fick inte rummet förrän kl 15 och väntade därför in våra vänner i lobbyn. Dom kom ungefär en timme senare. Efter en sen lunch packade vi upp lite och gjorde oss iordning för kvällen.

Större delen av veckan ägnades vid poolen. Någon dag på stranden och någon dag på en närliggande finkornig strand. Vi lyckades komma iväg på middagsturerna mellan 18 och 19 och kom väl tillbaka mellan 22 och 00. De flesta kvällarna avrundades på vår balkong med E och T medans Oscar sov gott. Oscar tog också siesta strax efter lunch varje dag och orkade därmed vara med på ett bra sätt på kvällarna. T och jag brukade mötas upp strax före 09 vid poolen för att ”boka” solstolar. Strax före 09 var det nämligen så att personalen samlade ihop handdukar som bokade stolar utan att någon fanns där. Så 09.05 gick vi till våra lägenheter och åt frukost. Frun och E simmade ett gäng längder i inomhuspoolen några gånger. Vi åt mat vid poolbaren varje lunch och ute på restaurang varje kväll. Maten var ibland bra och ibland halvbra. Cyprioterna har ju ett otyg för sig genom att slänga i mynta i en massa maträtter vilket gör att moussaka, tsatsiki m.m. inte alls är lika gott som i Grekland.

På fredagen var vi på en arrangerad förmiddagsutflykt. Vi startade med att besöka en get- och fårfarm där man bl.a. tillverkade haloumiost. Efter det åkte vi till en glassfabrik där man tillverkade en lokal glass och där vi fick provsmaka. Strax intill fanns sedan en citrusodling där det odlades olika apelsiner, citroner, lime, avokado, granatäpplen m.m. Här smakade vi på färsk frukt och testade riktigt söt supergod färskpressad juice. Därefter åkte vi till ett akvarium där vi mest fördrev tiden. Det var en sån där liten djurpark som finns på alla större semesterorter och som man inte direkt blir glad av. På det hela taget en trevlig halvdagstur.

Vi hade underbart väder alla dagar. Runt 32 grader i skuggan och ca 26 på kvällarna. Vattnet i havet och poolen var varmt och lagom svalkande.

En riktigt skön semester med jättetrevlig sällskap! Nu är det snart jul!