onsdag, mars 02, 2011

Ändrat resmönster

Efter flytten på jobbet så har jag fått något ändrade resmönster på väg till jobbet. Flytten är inte speciellt lång men för att få mest tidseffektiv resa till jobbet så har jag ändrat lite på mina rutiner. Jag åker med samma buss på morgonen men kliver av en hållplats senare. Om jag inte får med mig DN som jag grottar ner mig i så har jag en underbar bussresa till jobbet. Den går längs gnistrande vatten, båtklädda kajer och en sån dag som idag när solen har kommit upp så glittrar det härligt i det kalla vattnet. Förr så gick jag mellan hus och igenom ett affärscentrum för att komma till jobbet. Nu har jag lite längre men… jag får, om jag vill, gå längs vattnet och betrakta några av de viktigaste kulturbyggnader vi har i det här landet. Kulturbyggnader som jag annars försöker se till så att vi vårdar efter bästa förmåga.

Förut passerade jag ett bra kaffeställe som jag dock nästan alltid ratar sedan mina kollegor slutade. Nu passerar jag ett härligt hål i väggen där kaffet är gott och de dignande hembakta mat- och fikabrödet är en fröjd för ögat. Eftersom jag alltid ätit frukost innan jag åker till jobbet så är det fikabrödet som lockar och det gäller verkligen att vara ståndaktig. Jag tror t.ex. att deras kardemummabullar är i klass med de som finns på Vallhallabageriet men jag är inte säker för jag har inte smakat. Jag försöker lova mig själv att INTE köpa en någonsin för jag vet inte vilka dammluckor det eventuellt öppnar. Men en kaffe kan jag nog unna mig någon gång ibland.

Så sammanfattningsvis, vad är bra med nya resvägen?
1, Vattnet
2, De fina kulturbyggnaderna
3, Kaffehåletiväggen med gott kaffe och ögongodis på disken