torsdag, mars 04, 2010

Aftonbladets usla rubriker

Idag såg jag en nyhet som gjorde mig lite rädd. Som tur är så har Aftonbladet så usla rubriksättare att nyheten istället gjorde mig lättad. Rubriken motsade texten i den lilla artikeln. Jag var tvungen att läsa andra källor för att vara på den säkra sidan. Så när Aftonbladet skriver: ”Tidiga tänder ökar tandproblemen” i sin rubrik och ackompanjerar rubriken med en bild på en bebis så är nyheten egentligen att läkarna har hittat en genavvikelse som återfinns hos barn som utvecklar tänder sent och hos personer som ofta tvingas söka tandläkarvård när dom är 30 år. Slutsatsen blir alltså att barn som får tänder sent löper större risk att få problem med sin tandhygien vid 30 års ålder. Möjligen kan man tänka sig att rubriksättaren menar att ”huruvida man får tänder tidigt eller sent när man är liten påverkar om man får problem med sina tänder senare i livet.

Ikväll ska i alla fall jag borsta Oscars åtta tidiga tänder extra noga!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Alltså jag fattade inte den där artikeln? Att ha få tänder när man är 1 är väl inte att få tidiga tänder? Tidiga tänder för mig är när de får tänder när de är 4 mån typ och vissa får sluta amma för att de bits så hemskt.

alltså alla dessa slutsatser som dras hit och dit.. Det är ju löjligt egentligen. Fattar inte vad det skulle ha för samband.

Förr ansåg de att man fick dåliga tänder av att titta på video. hmm.. Det kan inte vara drickan till, som är problemet kanske? ;-)

Ps. Har kanske en Oscar här i magen också.. eller en Olivia. :-)

//M.

4:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home