tisdag, februari 19, 2008

Rubb och stubb...

Martin Stenmarcks senaste singel, ”Rubb och stubb” spelas rätt mycket just nu. Jag har inget emot herr Stenmarck och kan till och med tycka att en del av låtarna är riktigt bra. Men jag stör mig oerhört på textraden ”Det var vi mot rubb och stubb”. Dels är det en töntig textrad som känns som ett försök att kopiera mer utslitna textrader som ”Det var du och jag mot världen” (Peter Lemarc), ”Vi mot världen” (Jocke Berg), ”Du och jag mot hela världen” (Uggla), ”Du och jag mot världen” (Fredrik Kempe)… ja ni hajar! Världen känns som ett bra mycket bättre val av beskrivande ord än rubb och stubb. Fast det faktum att låten numer inte bara stör utan också får mig att hånle lite är väl positivt. Det kan väl med lite vilja betraktas som att jag faktiskt blir glad av låten. Fast det är med mycket vilja det.