torsdag, december 20, 2007

Julsången med stort J?

Jag funderade igår när jag städade vilken som är den ultimata julsången. Det finns väldigt många kandidater. På senare år har dessutom min smak styrts om mot mer gamla klassiska brittiska och amerikanska julsånger/Carols. Jag kunde inte bestämma mig men här är några alternativ:

Jul, jul strålande jul, med exempelvis Carola
O helga natt, Jussi Björling
White Christmas, Bing Crosby
When you wish upon a star, med Cliff Edwards eller den svenske Bengt Feldreich
Jag såg mamma kyssa tomten, Linda Fältskog
The Christmas Song, Nat ”King” Cole
Stilla natt, med exempelvis Carola
Det strålar en stjärna
Have yourself a merry little christmas, med Judy Garland
Ding Dong Merrily on High
Låt mig få tända ett ljus

Jag har säker glömt en massa fina sånger men det är ändå svårt att välja. Alla skänker dock en rejäl dos julkänsla.