onsdag, juni 27, 2007

Tunnelbanesommar, igen!

Så var det sommar igen. Man borde inte jobba någon av SL:s sommartidtabellsveckor. Man måste dels lära sig när tågen går och dessutom ställa in sig på att trängas rejält för det går inte bara färre turer, tågen kortas ned också. Varför? Om det är vagnsbrist förstår jag om man kör med korta tåg men om det är chaufförsbrist (ja förarna får väl också semester) så borde det väl snarare vara så att tågen blev längre (om det nu var möjligt) och inte kortare så att resenärerna i sommarsvettiga tider måste trängas än mer. Nu får man utveckla olika tekniker för att slippa stå och trängas men dessa tekniker är inte heller optimala. Tränga sig före gravida och gamla? Gå långt på perrongen för att hitta den absoluta mittpunkten? Göra sig bred och halvt springa omkull resenärer som är på väg av? Eftersom jag är en trevlig och omtänksam person (nåja…) så kör jag bara mittentekniken och är istället lika gentlemannamässig som vanligt när det gäller dom andra teknikerna. SL har säkert kloka förklaringar till min synpunkt men dom är verkligen dåliga på att kommunicera varför dom gör som dom gör.

Sen har ju SL gjort upp med Veolia om att ge dem bonus för punktlighet i Stockholms kollektivtrafik. I media säger dom att dock inte handlar om att trampa på gasen mellan stationer/hållplatser. Fan tro’t! Så jädra fort som vissa tunnelbaneförare kör så älskar dom nog att maxa tågens hastighet och få tvärnita vid perrongerna. Nej, om det blir ännu ryckigare turer så får SL se upp med mina proteststormar!