tisdag, juni 19, 2007

Brudgum som yrke?

Jag har som så många andra en frisör som är kristen syrian. Deras bröllop liknar inte våra på många punkter. Jag har naturligtvis hört talas om dessa bröllop i flera år nu men idag lärde jag mig något nytt. Ett bröllop kan gå på plus!!! Jo faktiskt! Kristna syrianer bjuder ju in rätt många på fest när det är dags för bröllop. Man bjuder i princip hela släkter om jag förstått det hela rätt och man vet inte hur många som kommer. Min frisör hade 600 gäster en av hans bröder hade 800 gäster. Det blir mycket mat det! Men det finurliga är att det är mycket vanligt med penninggåvor. För en tid sedan var det också vanligt med smycken men numer tycks det vara mer ”cash” som ges till brudparet. På så vis kan man alltså få mer pengar i gåva än vad bröllopet kostade. Låter som en intressant företeelse. Jag antar att det är relativt ovanligt att kristna syrianer gifter om sig. Annars hade det ju helt enkelt varit en riktigt bra affär att gifta sig, ha en bra deal med cateringfirman, många gäster, billig lokal och köra med samma kostym vid varje bröllop. Det kanske t.o.m. skulle kunna gå att leva på att gifta sig, om och om igen…

Svenska bröllop då? Jo visst förekommer det penninggåvor och då främst från brudparets närmaste familj. Sen får brudparen relativt ofta en del presentkort men rena pengar är fortfarande lite ofint och kanske väl mätbart. Men vad är skillnaden på ett presentkort och en sedel? Jo brudparet lär ju inte supa upp presentkortet på IKEA… Skämt och sido, det är olika traditioner och olika seder. Seder som förändras över åren på gott och på ont. Men det var intressant och tankeväckande information som frisören hade om deras kultur.