tisdag, juni 26, 2007

Sponsra mig!!!

De statliga bolagen står inför stora förändringar. En del av dem är idag bara delvis utsatta för konkurrens. Man får känslan av att de få aktörer som konkurrerar bara finns där för syns skull. Jag tänker t.ex. på Posten och SJ. Jo, jag vet mycket väl att SJ har konkurrens på järnvägsspåren och av andra transportmedel. Jo, jag vet att Posten har konkurrens såväl av Citymail som av DHL, UPS m.fl. Men bortsett från det. Är dessa bolag och bolag som Telia (som ju delvis fortfarande ägs av staten) och Svenska spel särskilt folkliga? särskilt måna om att synas i ”ärkesvenska” sammanhang? Eller hur kommer det sig att alla dessa fyra statliga aktörer valt att sponsra Svenska fotbollsförbundet (och för SJ:s del herrlandslaget i fotboll)? Är det så att man funnit att detta är det sammanhang där bolagen främst vill synas och de sammanhang där bolagens image och bäst passar bäst överens med bäraren av marknadskommunikationen?

För Svenska spels del kan jag förstå situationen. Än så länge har inte staten strypt deras hårda marknadsföring och svensk fotboll passar ju säkert ypperligt med deras spel- och dobbelprofil men dom övriga bolagen då? SJ? Posten? Telia? Självklart måste företag som är konkurrensutsatta få synas och marknadsföra sig och sina produkter. Men är det inte märkligt att det sker i samma sammanhang? Är det så att svensk fotboll just nu är det hetaste reklamskynket i Sverige? Eller behöver Svensk fotboll en massa nya stålar? knappast det senare iaf.

Om rätt ska vara rätt så sponsrar bolagen även flera nationella idrottsförbund. Svenska spel sponsrar de flesta större förbunden samtidigt som SJ och Telia delar på kakan hos bandyförbundet, hockeyförbundet, golfförbundet m.fl. Statens bolag lägger mycket på sponsring av idrotter? Rätt eller fel? Delvis statsägda SAS sponsrar betydligt färre sporter och många andra folkliga och stora företag tycks välja ut en enskild idrott/kulturgärning eller märks inte alls i sponsringssammanhang. Olika marknadsföringsskolor? Gammal vana? Ja… det blev visst många frågetecken i det här inlägget…