onsdag, juni 27, 2007

Hemköps scanning

Som jag tidigare nämnt så har Hemköp infört fyra kassor med total självscanning. I princip är det säkert en bra väg att gå… på sikt! Sedan dessa kassor tillkommit upplever jag att köerna ökat markant på Hemköp City. Detta har lett till precis det som dom tänkt sig d.v.s. att jag kört självscanning. Där är ju köerna kortare. Men det är inte lätt att självscanna. I alla fall inte med detta system. Felkällorna är så många och man måste tillkalla kassavärden hela tiden. Idag på lunchen var det ensam kvinna som var kassa värd och från alla kassorna ropade den inspelade rösten ”Tillkalla kassavärden”. Jag har testat att självscanna 12 gånger nu och en enda gång har jag inte behövt tillkalla kassavärden men flera av gångerna har jag tillkallat kassavärden fler än en gång. Visst kan jag själv lastas för någon av ”fadäserna” men ändå… systemet är på intet sätt intrimmat och klart.

Följden har naturligtvis givit irritation hos såväl de vågade som ger sig på systemet som hos de som härdar ut i de långa köerna (som faktiskt oftast går snabbare än självscanning om det är så att man har en eller flera framför sig i själscanningskön). Tänkte Hemköp Citys chef på det? Jag har träffat honom någon gång och haft synpunkter på ”beställningsfrekvensen” i sortimentet och sedan dess har det alltid funkat med de varor jag kommenterade. Möjligen är han mottaglig för fler synpunkter för det kaos som råder på Hemköp City mellan 15 och 18.30 på vardagar är inte att leka med.