onsdag, mars 21, 2007

Ordförande Persson

Det hetaste ämnet i media just nu är naturligtvis det program som går i SVT under namnet ”Ordförande Persson”. När jag hör titeln tänker jag genast på programmet Faktum i SVT och deras inslag China TV där Perssons ansikte bytte plats med ordförande Maos på en välkänd propagandaplansch. Numer pryds samma plansch av Reinfeldt men det känns verkligen inte lika klockrent. Nåväl, tillbaka till programmet. Om man som jag är skapligt intresserad av inrikespolitik och dessutom lite insatt så är det ett härligt tidsdokument som bekräftar det mesta man hört och sett. Men den stora frågan är ju om Persson, så här tidigt inpå sin avgång som partiordförande skall få stå oemotsagd i statstelevisionen. Jag kan köpa om detta sänts om 10 år men verkligen inte nu. Jag tycker inte att SVT gör detta på ett snyggt sett, oavsett vad man kommit överens med ordförande Persson. Det är självklart upp till Persson själv att säga och tycka vad han vill men det är omdömeslöst av Fichtelius, SVT och Persson att ge denna ”dokumentär” utrymme just nu och just där. Men visst är det intressant och skapligt ingående även om mycket är ryckt ur sitt sammanhang flera år efteråt. Jag är dessutom tämligen säker på att de som ”attackeras” gärna skulle vilja ge en annan bild av det som sägs. Jag vet dessutom med relativt stor säkerhet att det faktiskt förekommit lögner från herrns sida. Nej det här var fel val av SVT. Det gynnar bara Persson och ingen annan. Hans kära parti, hans efterträdare, enskilda individer m.fl. far illa i denna process och skulle någon möjligen vara vinnare så är det Alliansen.