torsdag, mars 15, 2007

15 års slitage...


Sommaren 1992 gled jag in i en liten skinnbutik på Mallorca och gjorde ett av mitt livs kanske mest nyttiga köp för några hundra pesetas. Jag skaffade mig då en liten plånbok/nyckehållare som jag sedan dess använt som ”kontantkassa” och som till vardags innehållit sedlar och mynt. Sedan dess har många kassörskor och näringsidkare suckat över de med tre veck vikta sedlarna som jag vecklat ut från ytterfacket på den lilla plånboken. Den klarade nästan 15 års i princip daglig användning men nu tycks det vara slut. Fäste för knappen har lossat och det ser hopplöst ut att laga den. Det känns som om många besök i olika butiker kommer att krävas för att komma i närheten av en liknande pryl. Kanske krävs det t.o.m. en resa till det sköna Spanien. Men den var väl värd sina pengar och tänk så många kronor (och bakterier) som passerat denna lilla svarta skinnbit…