fredag, mars 30, 2007

Hammarby IF - IK Sävehof, Globen 5 maj 2007???

I mitten av åttiotalet var jag inom idrottsvärlden väldigt fokuserad på bandy, hockey och i viss mån fotboll. Handboll fanns inte på kartan även om min pappa hävdar att han är gammal storspelare (distriktsmästare). Men under högstadietiden så åkte vi på klassresa till Göteborg och fick lite kontakt med en idrottsförening som hade ett lag i division ett. Vi bodde i IK Sävehofs dåvarande träningslokaler och fick härliga historier berättade för oss om resor till arabvärlden och sparringmatcher mot oljeshejkernas handbollslag. På något vis började jag få lite känslor för den lilla klubben och blev smått glad när laget något år senare tog steget upp i högsta serien. Sedan dess har Sävehof hållit sig väl framme i elitserien och även tillskansat sig 2 SM-guld. Mitt hjärta började aldrig riktigt bulta för klubben och känslorna svalnade rejält när Hammarby handboll tog steget upp i Elitserien 2002 och därmed hade jag en klubb i högsta serien som mitt hjärta klappar riktigt varmt för. I år är det inte omöjligt att Bajen och Sävehof möts i SM-final igen, liksom förra året. Båda lagen är klara för semifinal och ser ut att vara starka. Bajen har haft en lätt motståndare men heller inte varit i riktig storform. Sävehof ser bra ut efter att ha slagit ut Trelleborg. Bajen vann förra året sitt första SM-guld… Jag hoppas det andra kommer i år!!!