torsdag, november 02, 2006

Flygintresset

I de yngre tonåren var jag lite intresserad av trafikflyg. Efter min första charterresa var jag mycket fascinerad av hur dessa jättemaskiner kunde komma upp i luften. Det var absolut inget intresse som tog överhanden men jag hade nog skaplig koll på ett antal större flygbolag och flygplansmodeller. Då fanns ju inte internet och inte heller så mycket internationella tidningar i handeln så det var inte lätt att komma över information. Annat är det idag. Idag kan man hitta massor på nätet och det finns en uppsjö av internationella tidningar (Airways, Airlines, Airliner World, Flygrevyn, Flight International, Air International etc.) och annan information att hitta. Det finns ju dessutom massor av sajter för ”Fligthspotters” d.v.s. personer som fotograferar och iakttar flygplan på och utanför flygplatserna, ett slags fågelskådare fast fåglarna är av annan art. Min senaste upptäckt är en tidning om flygplatser, Airports of the World. Egentligen är det konstigt att jag inte är affärsresenär med världen som mitt arbetsfält men livet har kastat in mig på vägar som innebär att jag reser mycket sporadiskt vilket jag faktiskt trivs med. Jag har gjort mitt vad gäller frekvent resande, både inrikes och utrikes.