onsdag, november 01, 2006

Snön är här!

Vintern kom till Stockholm. Idag är nämligen snön här. Den kommer säkert inte att stanna många timmar men ändå. Det är den första snön jag ser i år iaf. Härligt! Jag har en liten tradition att korka upp glöggen när väl den första snön kommer. Det är iofs en lite ny tradition för förr om åren öppnades glöggen alltid under Dex-cupen/World-cup i bandy. Men tyvärr var det länge sedan jag hade möjlighet att åka dit så nu har traditionen justerats något. Årets cup blev en rysk tillställning med en helrysk final och det var ovanligt nog bara en i vår familj som var på plats.

Snön har också tagit ett grepp om södra norrland med avstängda vägar, inställda tåg, tåg som blivit stillastående i Gävle, Uppsala, Stockholm, Sundsvall etc. Främst för att Banverket inte kan garantera fri lejd. Ett möte som skulle äga rum här idag är försenat eftersom deltagare från Skövde är mycket försenade. Men det är långt ifrån den vädersituation som uppstod i Gävlebukten i december 1998. Minns ni när snödjupet snabbt steg från någon decimeter till uppåt 150 cm? Staden blev helt isolerad och tyst. Här och var kunde man höra en snöskoter eller en helikopter på uppdrag. Efter ett tag dök också ett gäng bandvagnar från Hägglunds upp. När jag själv närmade mig stan söderifrån efter några dagar så kändes det som att komma in i en labyrint med meterhöga väggar. Även E4:an och riksväg 80 utanför stan bestod av ett svart streck genom ett meterhögt vitt snötäcke. Om ni vill se lite bilder från dessa dagar så finns det här.