måndag, juni 12, 2006

Sverigetröjor!

Vad jag minns så har s.k. matchtröjor modell Sverigetröjor tidigare andats något av en ”lantisdoft”. Män från landet som drar på festarresa till Råsunda eller Ullevi på landskamp. Säkert en grov generalisering men i år har den kommit på skam. På Sveriges första matchdag i VM var mer eller mindre hälften av männen i parkerna och på gatorna runt om oss klädda i gula eller blå Sverigetröjor. Andelen tjejer i liknande tröja var inte heller försumbar. Det helt enkelt kryllade av Sverigetröjor ute i lördags. Själv har jag ingen liknande tröja, även om jag vill minnas att jag har en gamla trekronortröja som jag fått av brorsan när han jobbade på McDonalds för kanske 10 år sedan. Jag tycker på något sätt att det är en kul utveckling som pekar mot att vi numer, allt som oftast, ändå gillar att vara Svenskar.