onsdag, maj 17, 2006

IT-bubblan

Det är nu några år sedan luften gick ur IT-branschen. Upphämtningen har börjat och konsultfirmorna växer så att det knakar. Rekryterarna har börjat lyfta sina telefoner för att ringa istället för att svara vilket är lite roligt ju. Nu är jag själv inte riktigt intresserad för tillfället men det är roligt att bli uppringd. Något år innan de hela kraschade tog jag mitt pick och pack från det stora, då trygga företaget och gav mig in i den hårt arbetande och svårt haussade IT-branschen. Jag rekryterades till ett mycket snabbt växande bolag och blev den 143:e anställde. Den veckan jag började kom fyra nya till in på kontoret i centrala city. Ett år senare hade företaget växt med nästan 200 % till. Den här tiden var oerhört kul. Vi var unga, vi var hungriga, vi var faktiskt jäkligt duktiga och väldigt kreativa. Våra projekt löpte på utan mycket av mentala gränser och vi jobbade oerhört mycket. Men det var superkul att jobba och det var mycket glamour runt omkring. Fredagarna innebar naturligtvis fredagsöl vid 16-tiden innan vi jobbade lite till med en öl i näven för att sedan gå till det alltid bokade bordet på den fina restaurangen. Det var mycket fest, det var mycket ös, det var enormt roligt. Det vi presterade var härligt kreativa lösningar som idag är vanliga men som då var unika. Tyvärr var branschen lite före kunderna och egentligen fanns ju inte kapitalet, ja ni vet ju hur det gick. Det är en tid jag verkligen inte vill ha ogjord och jag lärde mig enormt mycket och träffade oerhört intressanta människor. På något sätt hade vi inte fötterna på jorden men det var ändå en skön känsla som jag egentligen, på något sätt hoppas att fler får uppleva.