onsdag, mars 22, 2006

Mediabruset

Nu har vi bytt morgontidning hemma. SVD kommer istället för DN och det är en förändring som skett av ekonomiska skäl. Under många år har DN varit "hustidning" och det är alltid jobbigt att ställa om. Men Svenskan har blivit betydligt bättre så det ska bli intressant. Min dag i nyhetsbruset börjar med Svenskan och SVT:s morgonnyheter. Sedan blir det tidningen City på tunnelbanan och sedan väntar ofta DN på jobbet och lite Nyhetsmorgon från TV4 utanför mitt rum. På nätet skummar jag av branschnyheter, nyhetsdatabaser, Aftonbladet och Expressen. Någon gång under dagen lyckas jag också kika igenom Metro och det är inte helt ovanligt att Aftonbladet, Di eller Financial Times ligger framför mig under lunchen. Dock avtar mitt nyhetsbrus under dagen och jag ser inte så ofta på kvällsnyheter på TV. Så hur klarar jag DN:s nutidstest som presenteras varje vecka? Skapligt! Brukar nog snitta på 6 av 7 även om jag ibland dippar rejält och inte helt sällan får 7.