söndag, januari 20, 2013

Tomten

Oscar har träffat tomten många gånger denna jul. Vilket ju kan vara lite svårt att förklara men jag tror att vi har lyckats. Först så kom tomten förbi och lämnade en julklapp på lilla jul (1:a december) fast då var det bara hans mamma som hann se tomten. Julklappar hade han lämnat utanför köksfönstret i snön. Första träffen med tomten var på vårt lokala köpcentrum där han lämnade över sin fina önskelista och hade ett resonemang om att han skulle försöka se om han kunde ordna en snögubbe men att Oscar kanske skulle försöka bygga en själv först. Andra gången tomten dök upp fysiskt var när vi dagen före julafton besökte min bror och där hans svärfar dök upp utanför köksfönstret för att mata djuren. Oscars kusin (1,5) år var ganska avvaktande. På julafton så slank sedan en granntomte förbi och hälsade på bara någon timme innan den ”riktiga” julafton i form av Oscars farfar skulle komma förbi. Sedan firade vi en andra jul hemma hos oss på annandagen och då var jag själv tomte. Det är klart att sonen tyckte att det var lite förvirrande men vi känner att han har en stark tro på tomten. Dock är han nog lite funderasam om det är den riktiga tomten som kom alla gånger. När farfar var tomte frågade han farfar rakt ut efteråt om han hade varit tomte. På kvällen när jag varit tomte frågade han försiktigt om det jag hade varit tomte. Men han tycks ändå verkligen tro på att tomten finns och ser allt som barnen gör. Han har ju sett i filmen Polarexpressen hur det går till och att tomtenissarna ser vad alla barn gör på olika TV-skärmar. Vi får säkert fira fler jular med en son som tror på tomten.