söndag, januari 20, 2013

Tjafsaren!

Jag har haft gnällsituationer gällande två av våra inköp. Jag har haft en dialog med Philips gällande en funktion som återförsäljarna snart skulle finnas i TV:n och det visar sig att det inte kommer att gå. Det verkar vara Philips som inte har informerat tydligt nog, alternativt flera återförsäljarkedjor som inte har lyckats kommunicera ut all information. Philps bryr sig inte och återförsäljaren tar inget ansvar men erbjöd oss ändå en teknisk lösning värd ungefär 900 kronor som kompensation.

Utöver det har jag bråkat med ComHem vars återförsäljare heller inte varit tydlig med sitt budskap och jag band därmed vårt abonnemang på en lång tid utan någon intressant kompensation. Försökte få upprättelse via telefon på kundtjänsten men det gick inte. Testade då twitterspåret och då gick det lite bättre. Förlängde bindningen till nytt datum men fick de ”fördelar” jag hade trodde jag hade fått av återförsäljaren. Det funkar faktiskt att begära upprättelse.

Jag har under den här processen också konstaterat hur vanligt det tycks vara att kunder prutar hos de stora elektronikkedjorna. Ofta är det personer från kulturer där man är van att pruta. Prutandet resulterar ofta i några procents rabatt eller en extra laddare, en extra gimick, hemkörning eller något annat ”nyttigt”. Även där har jag nog lite att jobba på inför framtiden.