måndag, november 19, 2012

SAS
















Idag trodde jag att Scandinavian Airlines (System) eller SAS i dagligt tal, saga skulle vara all. Hoten om konkurs har varit skarpa och facken tycks tagna på sängen och ganska sura. Att man skulle nå en överenskommelse innan utsatt deadline kändes igår föga troligt. Här och var har det pågått stora förberedelser inför en konkurs. Som lite av en trafikflygnörd från Sverige så är det sorgliga tider. Jag var med 2010 och var då mer insatt och kunde på nära håll se hur nära konkursen bolaget faktiskt var. Är det då allvarligt om SAS försvinner? Både ja och nej! Arbetstillfällena inom bolaget, på de stora flygplatserna och resenärerna drabbas ju initialt. De flesta flyglinjerna kommer att klaras av annan, mer effektiv flygoperatör men självklart blir turtätheten till de mindre flygplatserna i Sverige och Norge lägre. De starka linjerna till London, Paris, New York m.m. kommer att flygas av annan för dessa är lönsamma. Dock kan det ju falla sämre ut tidsmässigt etc för svenska resenärer vad gäller slot-tider i framtiden. Det kan ju också bli så att det bildas nya bolag ur SAS och möjligen då ett för vardera land. Med sämre villkor för personalen, betydligt mindre OH, mer renodlad kärnverksamhet och ett mer Norwegianlikt upplägg men med ryggsäcken av en ineffektiv flygplansflotta.

Själv växte jag upp med SAS som dröm och vision om ett globalt yrkesliv. En dröm som jag starkt avvikit ifrån. Vid tioårs ålder körde jag runt med modellplan och i mitt pojkrum hängde ett tiotal modeller i taket. Flera av dem med SAS logotype. Min första SAS-flight gick till London i slutet av 80-talet (MD-81). Under tidigt 80-tal flög jag med deras dotterbolag Scanair (Douglas DC 10) och Linjeflyg (Fokker F-28).

SAS har stått för mig stått för det skandinaviska. Någonting tryggt. Jag förstod redan i tidiga ungdomsår att SAS inte tillhörde gräddan av världens flygbolag men deras image och linjenät på 80-talet räckte för att locka mig till ett stort intresse och en fascination.













Bilden: En sk Boeing 747B från SAS. SAS opererade med olika typer av Boeing 747 mellan åren 1971-1989. Läs mer om SAS och 747 här.

Jag slukade ”Riv pyramiderna” av förre VD:n Jan Carlzon och jag fick förmånen att arbeta med en av hans adepter under mina första år efter studierna. Det var en av de fd regioncheferna inom SAS som bytt karriär. Han berätta gärna om SAS-åren och var, med facit i hand, förvånansvärt kostnadsjaktsinriktad. Men så jobbade han ju inte kvar när det började krisa heller.

Om nu SAS lägger sina vingar på hyllan så kommer jag att sörja. Ganska mycket! Mest av nostalgiska skäl.















Bilden: En  DC-4 som SAS hade i trafik 1946-1956. Observera att det är en äkta DC-4 och inte en ombyggd C-54 som var ett miltärt transportflygplan som började byggas under andra världskriget och som sedan vanligtvis byggdes om till civila trafikflygplan.