torsdag, oktober 20, 2011

Rutinmänniskor

Jag vet att jag har skrivit om det förut men jag återkommer ändå. Det är märkligt vilka vanemänniskor många av oss är. Mina morgonrutiner ser väldigt lika ut tisdag-fredag. På måndagar är det skapligt lika men jag och sonen leker ca 45 minuter längre hemma p.g.a. att förskolan öppnar senare. Men det är inte bara jag som är en rutinmänniska. Bussen jag tar efter att ha lämnat på förskolan är alltid densamma. Det är inte så många passagerare ombord men nästan alla sitter i princip på sina platser varje morgon. Min favoritmorgonradioshow indikerar om bussen är lite sen eller inte. När jag sedan kliver av och går igenom en liten park brukar en äldre kvinna komma gående från vattnet och när jag lite senare passerar utanför en av stans lite finare restauranger brukar en kvinna stå utanför och sopa bort skräp och löv. De få gånger jag slinker in i ett hål i väggen för att köpa mig en god kaffe brukar samma man sitta där och läsa tidningen. Rutiner, bra eller dåligt?