onsdag, oktober 26, 2011

Den där eken

Jag har lite svårt för det här med trädkrameriet av den fina eken på Oxenstiernsgatan. Kanske för att jag tror gott om folk och att de beslut om att eken är en fara för medborgarna och turisterna som passerar runtomkring stämmer. Skulle det inte stämma och att konspirationsteorierna om att den ska bort för att bana väg för kommande spårvägssträckning, ja då må det falla i annan dager. Som det ser ut idag hålls ju delar av eken uppe av vajrar. Om det inte räcker med att åtgärda detta för att skydda tredje man tycker jag verkligen att folket i och runt eken ska ge upp.

Dessutom… när jag passerade där igår stod där en kille i tioårsåldern bredvid en ”tuta för eken”-skylt och pekade uppfordrande på bilisterna att tuta. Han såg arg ut och det kändes som att han med sin barnuppenbarelse tvingade bilister att tuta varpå han satte ett streck i sin bok för varje tut. Det kändes obehagligt. Lite som att utnyttja barn för att ge folk dåligt samvete. Jag skulle vilja att alla som står där skriver upp sig på en lista så att jag har någon att ringa när en stor gren faller i någons huvud. Almstriden då? Står inte dom kvar? Jo, men det var länge sedan nu. Jag tror att beslutsfattare och tjänstemän är med medvetna idag. Jag tror ärligt inte att Stockholmarna förts bakom ljuset denna gång.