onsdag, mars 30, 2011

Råsunda nej tack!

Jag har inte mycket till övers för Råsunda fotbollsstadion. Visst har jag upplevt eufori där och visst har jag upplevt bitter besvikelse på samma plats. Men det värsta är själva konstruktionen, utseendet och faciliteterna. Jo jag vet att det är fint på VIP-läktaren för jag har fått ynnesten att vara där en gång också. Men i övrigt är det väldigt betongigt, kallt och hårt. En stark känsla av öststat. Förr var man bara tvungen att åka hit om man ville gå på landskamp eller sponsra gnaget med lite pengar när dom spelade hemma mot Hammarby. Men med åren har ju Råsunda blivit hemmaarena för såväl Bajen, Djurgården som AIK när det väl vankats derby. Detta har inneburit att jag varit där fler gången än jag velat. Samtidigt inser jag att det finns en härlig dynamik i att båda lagens supportrar får lika stort ståplatsutrymme vid ett derby men det väger inte upp. Jag ser verkligen fram emot Stockholms och Solnas nya arenor. Jag kommer säkert att älska Stockholmsarenan söder om Gullmars. Jag kommer förhoppningsvis att gilla att kunna se U2 på en rejäl arena i Solna och även att kunna se Zlatan ro hem ett VM-kval. Att Stockholms kommun (ja jag vet att dom kallar sig stad men officiellt är det kommun som gäller) ens överväger att bygga en ny arena på Östermalm är hål i huvudet. I så fall skulle man ha valt den framför Stockholmsarenan. Den finansieringsplan som tagits fram parallellt känns väl tunn för att hålla långsiktigt. Nej… stäm i bäcken och kör på med det som nu beslutats. Det räcker! Fast själv blir jag glad om Stockholmsarenan blir Bajens och ingen annans men nu är jag ju skattebetalar också.




Underbar text av skådisen och bajaren Jonas Karlsson