måndag, mars 28, 2011

TV-minnen

Av något skäl kom jag att tänka på julkalendrar idag. Dom TV-sända alltså. Funderar över vilken som är den första julkalendern som jag minns. Jag har lite halvdåligt minne från unga år men nog minns jag Teskedsgumman i färg från 1976. Ett starkt minne är också Julius Julskötare (Björn Skifs) från 1978. 1975 körde Beppe Wolgers runt med två dockor som långradarchaffis och 1977 gick Fem myror som julkalender. Möjligen kommer jag ihåg dessa också men det blir ju lätt så att man rör ihop det med Beppes godnattstund och vanliga Fem myror. Så… det första ”bekräftade” minnet är Teskedsgumman från 1976. Dit har Oscar typ fyra år om man jämför med sin pappa. Han kommer alltså inte att minnas att han nu tittar på:

Madicken
Elias räddningsbåt
Nicke nyfiken
Circus Imagio
Den flygande mattan
m.m.