söndag, januari 09, 2011

Julen

Sista dagen på semestern. Imorgon börjar allvaret igen. Bloggandet har legat nere över helgerna. Så vad har hänt? Ja det började med att Oscar var förkyld, sedan magsjuk och så åkte vi på det fast i värre form. Jag blev pigg skapligt fort men fruns höll i sig och hon var väl okej först dagen före julafton när vi åkte hem till mina föräldrar. Där stannade vi tills annandags morgon, samma morgon som min mamma vaknade upp med något tjall på magen. Julafton firades tills sent på natten eftersom lillebror och hans fästmö kom först vid 18-tiden. När dom kommit öppnade vi Oscars julklappar, nattade Oscar och sen åt vi julbord innan vi körd igång och öppnade ett hundratal julklappar.



På juldagen tog vi det lugnt och Oscar var ute och kikade på grannskapets gamla traktor som var ute och slungade snö. Oscar ville inte åka med trots att det var hans farfar som körde.



Efter mina föräldrar åkte vi till Oscars morfar ute på Värmdö och hade ett lugnt och avkopplande dygn innan vi åkte hem och turbostädade inför en andra julafton hemma hos oss dagen efter. En halvtimme före utsatt tid kommer sedan gästerna. Något man inte är förberedd på som småbarnsförälder och jag stod därför i duschen. Vi åt gröt och skinksmörgåsar och öppnade julklappar och fikade. Oscar har verkligen gillat att få så mycket uppmärksamhet under julhelgen.

När julfirandet hemma var över var det dags att ta en dag för att packa väskor och bil för att dra till Finland och fira nyår. Vi tog morgonbåten dagen före nyårsafton och firade sedan nyårsafton med våra vänner. Min mage pajade på nyårsaftons morgon och jag blev sängliggande till lunch och sedan repade det sig tills firandet körde igång. På nyårsdagen åkte vi till en skärgårdshotell och njöt av, ska vi säga rejält frisk luft. Vännerna badade i badhuset båda dagarna och vi tog det lugnt. Dagen efter att vi kom tillbaka från hotellet gick så morgonbåten tillbaka till Sverige. Oscar vägrade sova i hytten på dagen så det blev lite dåligt med sömn för min egen del. Det var riktigt roligt för Oscar att vara med dom stora barnen. Han styrde rejält med dom och dom gjorde precis som han sa. Tre stora lek-kompisar och Oscar var helnöjd! Väl hemma igen har vi tagit tag i lite olika saker men också försökt ta det lite lugnt inför omstarten av vardagen.