fredag, september 05, 2008

Konstiga fritidsintressen no 2

dag har jag lite funderingar kring ett annat fritidsintresse nämligen fågelskådning. Jag ler så fort jag tänker på det. Är det inte väldigt udda? Att ge sig ut i naturen och sitta och stirra genom en glugg med anteckningsblocket i knäet och pennan i högsta hugg mellan de frusna fingrarna. Sen ska man tydligen tävla i att ha sett flest arter också. Jag tänker på alla de tråkiga stunder jag haft i barndomen i väntan på något TV-program och SVT slänger in en pausfågel… jag menar… vem vill lyssna på ett envist fågelläte? Visst kan jag tycka det är trevligt med fågelsång (efter det att jag har vaknat) då och då men för den skull måste man ju inte söka upp en trana för att stirra på den. Jag har dock besökt en del fågelstationer och mött en del fågelskådare men inte har detta övertygat mig om att detta är ett normalt och sunt fritidsintressen inte! Nej! Det bästa om man vill titta på fåglar är nog att ställa in en fåtölj framför ett glasfönster på något Zoo där fina Aror befinner sig på andra sidan. Har man sen en exotisk drink i handen så är nog intresset för fåglar som störst i just den stunden, och sen aldrig mer!.