torsdag, november 22, 2007

SL sjunker

Just nu tycker jag att det är jobbigt att åka kollektivt. Massor av vagnfel och tåg ur trafik. Har man tur är det avstigning för samtliga först när du kommit fram men sån tur har man ju nästan aldrig även om det hände mig igår. Först tre inställda tåg på raken i rusningstrafik och sedan avstigning för samtliga halvvägs till ändhållplatsen och det var bara gårdagskvällen. Både imorse och igår morse var det inställda tåg och jag tror det händer minst två mornar i veckan. På hemväg är det väl ungefär samma frekvens. Nej… något är fel och det är dags för lite skärpning igen. Släng gärna in bussen som gick för någon vinter sedan och som tog mig nästan ända fram till jobbet. Då skulle jag bli halvnöjd i alla fall. Min fru drabbas än värre eftersom hon byter linje på väg till sitt jobb och det känns inte som om den linjen går bättre direkt. Alltid fullproppat på tåget och det är lite gambling om det ska ta 1 eller 15 minuter innan det kommer ett tåg.

SL har ju också haft problem med sina nya smarta kort. Leverantören ERG har inte lyckats leverera en teknisk lösning som fungerar enligt plan. Jag är helt på det klara med att man måste följa LOU men i upphandlingar är ändå referenser och lyckade genomföranden viktiga. När man är i London tycks ju t.ex. det system som bl.a. deras Oyster cards använder sig av fungera supersmidigt och känner av både det ena och andra när man är ute och kuskar med Transport of London (TfL). Men vill man köra lite mer osett och chansa lite med obeprövade system till ett bra pris så är det väl helt okej att göra som SL gjort.