onsdag, november 21, 2007

Hemköp tar hjälp, vilket behövs

Matvarukedjan Hemköp tar nu hjälp av en ny reklambyrå för att få in synpunkter från sina kunder. Hemköp vill att kunderna ska tala om för kedjan vad de har för önskemål och visioner om sina butiker. Kampanjen körde nyligen igång på TV och kommunikationsmediet kommer att vara webben och hemkop.se. Det är bra att Hemköp tar detta steg. Hemköp har ju länge försökt upprätthålla en kvalitetsstämpel vilket är tufft i den relativt hårda konkurrens som råder mellan kedjorna idag. Jag tycker också att det är nödvändigt att Hemköp fokuserar mer på kundernas synpunkter och önskemål. Jag har försökt kommunicera via mail med min Hemköpbutik vid två tillfällen denna höst. Jag har inte fått något svar eller ens en bekräftelse trots att jag bett om svar. Så Hemköp har något att jobba vidare på vilket jag hoppas att informationsfolket och PR-byrån kan hjälpa dom med. Det är faktiskt inte så vanligt att man inte får någon återkoppling alls från stora privatkonsumentinriktade företag även om tidningen Computer Sweden nyligen haft en artikel med rubriken ”Sverige ett u-land på kundservice". Jag väntar fortfarande på svar från Hemköp och hoppas att deras nya kommunikationsfokus så småningom genererar ett svar.